နန္းေဒဝီ
႐ုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယို ထုတ္လုပ္သူမ်ားသည္ အသံုးျပဳမည့္ ေတးသီခ်င္းမ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ အႏုပညာရွင္မ်ား၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္သာ သံုးစြဲခြင့္ ေပးေတာ့မည္ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံ ဂီတအစည္းအ႐ုံးက ေျပာသည္။
ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္၊ ဂီတေလာကရွိ အႏုပညာရွင္မ်ား မူပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ရင္းႏွီးကြ်မ္းဝင္ လာေစရန္ႏွင့္ မည္သည့္ အႏုပညာ လုပ္ငန္းမဆို တန္ဖိုးထားလာေစရန္ ရည္ရြယ္ လုပ္ေဆာင္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ဂီတအစည္းအ႐ုံး တဲြဖက္ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉး ေမာင္သစ္မင္းက ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။
“မူပိုင္ခြင့္ဆိုတာ ျမန္မာျပည္နဲ႔ သိပ္မရင္းႏွီးေသးဘူး။ ရင္းႏွီးဖို႔၊ ထြန္းကားလာဖို႔။ ဒီလုိလုပ္လိုက္ေတာ့ အႏုပညာ လုပ္ငန္းပိုင္းဆိုင္ရာ တဦးနဲ႔ တဦး တန္ဖိုးထားလာေစဖို႔နဲ႔ ေငြေၾကးအရ သူ မရဘူး၊ ငါ မရဘူးဆိုတာမ်ဳိး အျငင္းပြားမႈ မရွိေအာင္ေပါ့ဗ်ာ” ဟု သူက ေျပာသည္။
ခြင့္ျပဳခ်က္လက္မွတ္ ေတာင္းခံရာ ႐ုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယို ထုတ္လုပ္သူမ်ားတြင္ အဓိကတာဝန္ရွိၿပီး၊ ေတးသီခ်င္း တပုဒ္အတြက္ ေပးေဆာင္ရမည့္ ေငြေၾကးကိစၥမ်ားကိုပါ ၎ေတးသီခ်င္း၏ ေတးေရး၊ ေတးဆို၊ တီးခတ္သူမ်ား၊ အသံဖမ္းသူမ်ားႏွင့္ ကနဦး သေဘာတူလက္မွတ္ ရရွိထားရန္ လိုအပ္မည္။
“တခ်ဳိ႕အဆိုေတာ္ေတြက သီခ်င္းကို အခေၾကးေငြ မယူဘူးဆိုတာလည္း ရွိႏိုင္တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အရင္ဆံုးေတာ့ အဲဒီလူေတြရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ လက္မွတ္စံုၿပီးမွပဲ ဂီတအစည္းအ႐ုံးက လက္ခံအတည္ျပဳေပးမယ္။ မစံုရင္ေတာ့ စံုတဲ့အထိ ယူခိုင္းေတာ့ အခ်ိန္ၾကာမွာေပါ့။ လက္မွတ္စံုရင္ေတာ့ ဒီေန႔ယူလာရင္ ေနာက္တေန႔ ရမယ္ေလ” ဟု ေမာင္သစ္မင္းက ေျပာသည္။
ယခုအစီအစဥ္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဂီတအစည္းအ႐ံုး (ဗဟို)ႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္လုပ္ငန္းတို႔ ပူးတြဲ လုပ္ေဆာင္ၾကျခင္း ျဖစ္ၿပီး၊ ယခုလ ၁၅ ရက္ေန႔မွ စတင္ကာ ဂီတအစည္းအ႐ုံးက စတင္လုပ္ေဆာင္ေနေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာ့ဂီတေလာကတြင္ အက်ဳိးအျမတ္ ရရွိသူမ်ားသည္ နာမည္ၾကီး အဆိုေတာ္တခ်ဳိ႕ႏွင့္ နာမည္ၾကီး တီးဝိုင္းတခ်ဳိ႕သာျဖစ္ၿပီး လူနည္းစုျဖစ္ေသာ္လည္း ေတးေရးသူမ်ားအေနႏွင့္ ေငြေၾကးရရွိမႈ နည္းေၾကာင္း နာမည္ၾကီး ေတးေရးႏွင့္ အဆိုေတာ္ ေဆာင္းဦးလိႈင္က ေျပာသည္။
“နာမည္ၾကီးအဆိုေတာ္က သူ႔ရဲ႕ သီခ်င္းတပုဒ္ေပါက္ရင္ ႐ႈိးတိုင္းမွာ ပိုက္ဆံရတယ္။ အနည္းဆံုး ၁၅ သိန္းအထိ ရတယ္။ တီးဝိုင္းသမားေတြကလည္း ရိႈးရွိရင္ ရွိသေလာက္ေတာ့ ပိုက္ဆံရၾကတယ္။ ေတးေရးက တခါပဲ ရတယ္” ဟု သူက ေျပာသည္။
ေတးေရးသူတဦးသည္ ႐ုပ္ရွင္ေတးတပုဒ္ကို က်ပ္ ၃ သိန္းႏွင့္ ဗီဒီယို ေတးသီခ်င္းအတြက္ က်ပ္ ၁ သိန္းအထိသာ ရရွိေၾကာင္း သိရသည္။
“က်ေနာ္တို႔ ေတးေရးသူေတြ ပိုက္ဆံရ နည္းတယ္၊ မ်ားတယ္ မေျပာလိုပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေတးေရးေတြအေနနဲ႔ မူလေတးအပ္တဲ့အခါမွာ ပိုက္ဆံ ရပါတယ္။ ေရရွည္မွာ မူပိုင္ခြင့္ (copy right) ရွိလာရင္ေတာ့ ဂီတေလာက အေျခအေန ေကာင္းလာမွာပါ” ဟု ကိုေဆာင္းဦးလႈိင္က ေျပာသည္။
ယခုအခါ ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားက ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံ ဂ်ီနီဗာၿမိဳ႕အေျခစိုက္ ကမၻာ့ မူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာအဖြဲ႔ WIPO ၏ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ားကို ကိုးကားထားသည့္ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီေသာ မူပိုင္ခြင့္ ဥပေဒတရပ္ ေရးဆြဲေနၿပီး ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းက်င့္သံုးႏိုင္မည္ဟု ဂီတအစည္းအ႐ံုး အဆိုအရ သိရသည္။
မူပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ခံစားခြင့္အျဖစ္ မႏၲေလး FM မွ ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၀၈ ခု စက္တင္ဘာလမွ စတင္ကာ ေတးသီခ်င္းတပုဒ္ကို တၾကိမ္ထုတ္လႊင့္လွ်င္ ၁၂၀၀ က်ပ္ႏႈန္းျဖင့္ သီခ်င္းႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေတးေရး၊ ေတးဆို၊ တီးခတ္သူႏွင့္ ထုတ္လုပ္သူတို႔အား ေပးေနၿပီျဖစ္သည္။
မႏၲေလး FM က ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွ ဒီဇင္ဘာလအထိ ထုတ္လႊင့္ခဲ့သည့္ သီခ်င္းမ်ားကို အၾကိမ္ အေရအတြက္အလိုက္ စာရင္းဇယားမ်ားျဖင့္ စုေပါင္း စီမံခန္႔ခဲြမႈ ေကာ္မတီ (Collective Management Committee) - CMC သို႔ ေပးပို႔ကာ က်သင့္ေငြမ်ားကို ျပန္လည္ ေပးေခ်ခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ ယခုႏွစ္အတြက္ ၄ လ တၾကိမ္ႏႈန္းျဖင့္ ဆက္လက္၍ ေပးေခ်သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
စစ္အစိုးရပိုင္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားလိုင္း တခုျဖစ္သည့္ MRTV - 4 ကလည္း ယခုႏွစ္အတြင္း ၎တို႔၏ ႐ုပ္သံလိုင္းအတြက္ ေတးဂီတ ပညာရွင္မ်ားကို ထိုက္သင့္သည့္ အႏုပညာေၾကးမ်ားျဖင့္ ေခၚယူအသံုးျပဳေနသည္။
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment